Kinderen instructies op maat bieden: dat is waar we voor gaan. Dat hoeft niet altijd in de eigen klas en bij de eigen leerkracht te zijn.

Flexibel organiseren van instructies

08-04-2019
Juist door flexibel te organiseren en samen te werken, kunnen leerkrachten instructies verzorgen die passen bij de behoefte van de kinderen: op het niveau van het leerjaar, met extra uitleg of juist met meer uitdaging.

De instructielessen worden gegeven in kleine groepen: een half uur zijn de kinderen met de leerkracht intensief aan de slag met rekenen, taal of spelling. Daarna kunnen de kinderen zelfstandig met de oefenstof verder. Dat doen ze op een werkplek naar keuze: in het stiltelokaal of in het hulplokaal.

In het hulplokaal is een leerkracht of onderwijsassistent aanwezig om kinderen die vragen hebben verder te helpen. En doordat hier kinderen vanuit verschillende jaargroepen kunnen zitten werken, is er ook altijd wel iemand anders die even uitleg kan geven. Dit bevordert de samenwerking en het contact tussen kinderen van verschillende leeftijden en uit verschillende groepen.